| |
|
|
Differences in the process of innovation in small and medium enterprises in manufacturing in the city of Chihuahua, Mexico |
Resumen
El objetivo de este trabajo es realizar un análisis comparativo de las principales variables que intervienen en el proceso de innovación entre las empresas pequeñas y medianas (Pyme1). El método se basó en una encuesta a 87 empresas Pyme manufactureras de la ciudad de Chihuahua, México, en 2007. Los principales resultados muestran una relación negativa entre la dinámica innovadora y el tamaño de la empresa, lo cual permite probar la hipótesis que postula una mayor eficiencia del proceso de innovación en las pequeñas empresas. Asimismo, se observa, en congruencia con la literatura, una relación positiva entre la dinámica innovadora y el desempeño económico relativo de las empresas, donde los clientes son la principal fuente de innovación. Se observan como áreas de oportunidad el desconocimiento general de los estímulos fiscales existentes, la escasa cultura del registro de la propiedad intelectual y la falta de articulación de las Pyme con los centros de investigación y las instituciones educativas.
Palabras clave: Pyme, proceso de innovación, valor agregado, esfuerzo en I+D.
Abstract
Differences in the innovation process between small and medium enterprises in the manufacturing industry of Chihuahua, Mexico
We undertake a comparative analysis of the main variables involved in the innovation process between small and medium size enterprises (SME). The method is based on a survey of eighty seven SME in the manufacturing industry of Chihuahua, Mexico in 2007. The main results show a negative relationship between the innovative dynamics and the size of the firms, which allows validating the hypothesis that postulates a higher efficiency in the innovative process of the smaller firms. It was also found, according to literature on the subject, a positive relationship between the innovation effort and the relative economic performance on the firms and also that customers are the main innovation source. The following are observed as opportunity areas: general ignorance of fiscal incentives; poor culture of intellectual property and lack of links between the SME and research & development centers and educative institutions.
Keywords: SME, Innovation process, Added value, R&D effort.
|
|
Enero 01, 2009 |
|
|
Social Responsibility Matrix sustainable indicators reflecting the impact of afforestation on marginal lands of the Party of Bahía Blanca, Argentina |
Resumen
Actualmente, se han empezado a considerar otras obligaciones que tienen las empresas para con su comunidad; se trata de aspectos vinculados con las dimensiones sociales y ambientales. Desde este contexto, nuestro trabajo tiene como punto de partida el concepto de responsabilidad social desde la noción de sustentabilidad. El objetivo es evaluar la forestación como instrumento para mejorar la sostenibilidad de los sistemas productivos tradicionales en tierras marginales del Partido de Bahía Blanca, mitigando los impactos del desarrollo no responsable de la producción primaria. Para ello, se han identificado técnicas de manejo generadoras de externalidades positivas en otras actividades agropecuarias complementarias, donde existen limitantes edafológicas, apoyándose en las tres dimensiones del concepto de sustentabilidad: ecológica, económica, sociopolítica y cultural. De igual forma, se diseñó una matriz de evaluación y ponderación de impactos, que contempla indicadores cuantitativos y cualitativos, de cuya aplicación surge la forestación como una alternativa sustentable.
Palabras clave: desarrollo sustentable, semiárido, agroforestal.
Abstract
Social Responsibility: Matrix of sustainable indicators which reflects forestry activity impacts in marginal areas of the Partido of Bahía Blanca (Argentina)
Economy connects people all over the world. Nevertheless, is business success all about earning money? Recently, enterprises are concerned about aspects other than being profi-table. Social and environmental dimensions are being seriously considered by them, since they are part of the same system. This research project takes the Social Responsibility concept as the key to achieve Sustainable Development. Its purpose is to evaluate forestry activity as an instrument to improve the sustainability in farming systems which are developed in marginal areas of the Partido of Bahía Blanca, in Argentina. According to this, techniques were specified, taking edaphic and climatic characteristics of the area into consideration. Also, a “matrix of assessment and measurement of impacts”, with quantitative and qualitative indicators was designed. Its implementation demonstrates that forestry activity is an alternative that could be well integrated to agriculture and cattle breeding systems and therefore could bring positive externalities, considering sustainability in its three dimensions, ecology, economy sociopolitical and culture.
Keywords: Sustainable development, Semi-arid, Agroforestry.
|
|
Enero 01, 2009 |
|
|
The integration in small and medium-sized furniture companies in the city of Durango, Mexico |
Resumen
Las pequeñas y medianas empresas en todo el mundo comparten dos características: constituyen porcentualmente el segundo segmento en cuanto a número de empresas; y manifiestan diversas debilidades derivadas de su tamaño. Una estrategia que se puede emplear para transformar las debilidades en fortalezas es la integración, que a su vez puede darse en dos dimensiones: vertical y horizontal, las cuales permiten a las empresas controlar las diferentes etapas de su cadena de valor y realizar alianzas estratégicas con otras empresas competidoras para, así, lograr entre todos una sinergia que beneficie a los participantes de esta unión. Nuestro estudio exploró la industria mueblera en la ciudad de Durango, México, seleccionada por su importancia socioeconómica en la localidad y determinada por su vocación forestal histórica. Por otra parte, se realizó un diagnóstico de la situación de la integración mediante el diseño de un instrumento que consideró el tipo de integración que emplean las empresas y en qué grado de acuerdo con varias dimensiones; así como la posible influencia de ésta en la permanencia y la rentabilidad, la caracterización de las empresas muebleras y de los empresarios que las poseen.
Palabras clave: integración vertical, integración horizontal, rentabilidad, permanencia, alianza estratégica, cadena de valor.
Abstract
Integration in small and medium size enterprises in the furniture manufacturing sector of Durango, Mexico
Small and medium enterprises around the world share two characteristics: they are the most numerous and they have many size-related problems. Integration is a strategy that can be used to transform these weaknesses into strengths and it can be analyzed in two dimensions: vertical and horizontal. Integration can be used to control the different stages of the value chain and to make strategic alliances with the competition to achieve a synergy that benefits every participant. The present study explores the furniture industry of Durango because of the importance of the forest-related industries in the local context. An instrument was developed in order to diagnose integration which took into consideration the type and extent of integration shown by the companies, its possible influence on their permanence and profitability, and the characterization of the enterprises and their owners.
Keywords: Vertical integration, horizontal integration, profitability, permanence, value chain, strategic alliances.
|
|
Enero 01, 2009 |
|
|
New organizational forms adopted by two groups of companies in Mexico and Venezuela from the introduction of Information Technology and Communication |
Resumen
El objetivo de este trabajo es determinar la vinculación entre las Nuevas Formas Organizativas (nfo) que adoptan dos grupos de empresas seleccionadas de México y Venezuela a partir de la introducción de las Tecnologías de la Información y Comunicación (tic) y los resultados obtenidos por éstas. Para ello, en primer lugar, se analizó el papel de las tic en el desarrollo de la Economía Basada en el Conocimiento (ebc); en segundo lugar, se describieron los cambios organizativos y las nfo adoptadas por los grupos de empresas seleccionados a partir de la introducción de las tic y poder así, en último lugar, comprobar la influencia de la relación tic-nfo sobre los resultados obtenidos en ambos grupos de empresas. En la mayoría de los casos estudiados, las organizaciones que implementaron los cambios económico-organizativos para adecuar el funcionamiento de la institución a las nuevas condiciones de trabajo mejoraron la productividad esperada al incrementar las ventas, reducir costos y mejorar la calidad; por consiguiente, los rendimientos de esa inversión se ven impactados favorablemente por la relación tic-nfo.
Palabras clave: Economía Basada en el Conocimiento, Tecnologías de la Información y Comunicación, Nuevas Formas Organizativas.
Abstract
New Organizational Forms adopted by two groups of companies from Mexico and Venezuela as a result of the introduction of Information and Communications Technologies
The present paper aims to determine the New Organizational Forms (nof) adopted by two groups of companies, from Mexico and Venezuela, as a result of the introduction of Information and Communications Technologies (ict). In order to do this, firstly the role of ict in the development of the Economy Based Knowledge was analyzed; secondly, the organizational changes and the nof derived from the introduction of ict, adopted by the groups of companies, were described. Then the influence of ict on nof was assessed. The organizations that implemented economic-organizational changes in order to adapt the operation of the institution to the new conditions of work, improved their estimated productivity in the majority of the cases studied. This was reflected in increased sales, reduced costs and improvements in quality. It may be concluded that the returns of the investment are improved by the relation ict–nof.
Keywords: Economy Based Knowledge, Information and Communications Technologies (ict), New Organizational Forms.
|
|
Enero 01, 2009 |
|
|
Analysis of the business experience of small Canadian companies to Mexico |
Resumen
Este trabajo aborda la relación de las pequeñas empresas canadienses con empresarios mexicanos, con especial interés en las competencias organizacionales y la experiencia personal de los emprendedores canadienses que tienen negocios en México. Para llevar a cabo lo anterior, se realizaron entrevistas a profundidad a 14 empresarios canadienses en el área de Columbia Británica, en el lado oeste de Canadá. Los resultados del análisis de texto de las entrevistas sugieren que el escaneo del entorno es importante para que el empresario pueda tomar iniciativas de internacionalización; además, con ello se tendrá una visión clara de los objetivos y las fortalezas del negocio. El estilo de liderazgo generalmente mostrado por los administradores es inspirador y visionario como lo sugiere Bass (1999); la sensibilidad cultural de los empresarios canadienses es favorable hacia los empresarios mexicanos. Las relaciones de negocios exitosas se basan en el desarrollo de socios comerciales y se describen comportamientos que facilitan u obstaculizan la relación por parte de los empresarios mexicanos.
Palabras clave: emprendedores internacionales, inteligencia cultural, pequeñas empresas, Canadá y México.
Abstract
Small business experience between Canada and Mexico
This research study examines the relationships between small Canadian firms and Mexican companies with a particular interest in the competencies and personal experience of entrepreneurs doing business with Mexico. In-depth interviews were conducted with fourteen Canadian businessmen in British Columbia, a Western province of Canada. Qualitative analysis of the interviews suggests that environmental scanning is an important competency for starting internationalization initiatives, as well as having a clear vision of the goals and strengths of the business. The leadership style of these managers is generally inspirational and visionary, as suggested by Bass (1999). Further, the cultural sensitivity of Canadian entrepreneurs is favorable toward Mexican businesspersons. Successful business relationships are based on developing trading partners, and we identify behaviors from Mexican companies that are viewed as facilitating or hindering building business relationships.
Keywords: International entrepreneurship, cultural intelligence, small business, Canada and México .
|
|
Enero 01, 2009 |
|
|
Accruals as a measure of managerial discretion. A Literature Review |
Resumen
La práctica oportunista que puede ejercer la gerencia para aumentar sus ganancias personales, incluso en detrimento del valor total de la empresa, se conoce como “discrecionalidad directiva”. Esta práctica deshonesta es obviamente desventajosa para los accionistas. Por décadas, varios investigadores han tratado de identificar y medir esta actividad y los procedimientos usados para manipular las finanzas. Nuestro objetivo en este trabajo es describir los estudios existentes sobre “discrecionalidad directiva”. En primer lugar, exponemos y analizamos las condiciones que posibilitan la manipulación de las ganancias por la gerencia. Posteriormente, examinamos los métodos existentes para detectar y medir la actividad de “discrecionalidad directiva”, así como la “manipulación de los reportes de ganancias” a través del escrutinio de las finanzas reportadas. Finalmente, no está del todo claro hasta qué punto estos modelos son capaces de capturar correctamente esta discrecionalidad directiva.
Palabras clave: discrecionalidad directiva, ajustes por devengo.
Abstract
Accrual adjustments as a measure of managerial discretional behavior
Management’s opportunistic practice aimed at enhancing individual earnings even at the expense of business overall value is known as “discretionary management”. This dishonest practice is clearly disadvantageous for shareholders. For decades, many researchers have tried to identify and measure this activity and the schemes used for accrual manipulation. It is our objective to describe existing studies on “managerial discretion”. First, we expose and analyze the conditions that lead to the manipulation of accruals by management. Then, we examine the available methods to detect and measure “discretionary management” as well as “earnings reports manipulation” which is done through the scrutiny of reported finances. Finally, it is not completely clear how capable these models are to appropriately detect this discretionary management.
Keywords: managerial discretion, accruals, earnings manipulation.
|
|
Septiembre 01, 2008 |
|
|
Relevant aspects of the design, management and impacts of agricultural development programs in the state of Yucatan, 2002-2005 |
Resumen
En este estudio se analiza el proceso de evaluación de políticas públicas en el subsector agrícola, específicamente el programa Alianza Contigo (antes Alianza para el Campo); además, se establece su situación, se determina su influencia en el impacto del Programa de Fomento Agrícola de Yucatán, del 2002 al 2005, y se observa su eficacia y efi ciencia. Se observó que la evaluación de políticas del Programa se efectúa por objetivos. Los principales resultados económicos y sociales, derivados de su operación, fueron la limitada capitalización (atomización del apoyo), tecnificación de las unidades de producción (mejora técnica y variedades tolerantes a VTC virus de tristeza de los cítricos). También se observó que hubo apoyo insuficiente a grupos de productores y a la población rural; asimismo, que se dio pocos incentivos para reducir la emigración a ciudades o para la generación de fuentes de empleo temporal. De igual forma, con respecto al proceso de evaluación, se encontró que no es objetivo porque no cumple con el seguimiento; además, la metodología es limitada y no evalúa la eficiencia del propio Programa.
Palabras clave: subsector agrícola de Yucatán, evaluación de políticas públicas, Programa de Fomento Agrícola.
Abstract
Relevant aspects of the design, implementation and results of the Fomento Agrícola Program in the state of Yucatan, 2002-2005
This study analyzes the public policy evaluation process in the agricultural subsector. Specifi - cally the Alianza Contigo Program (formerly Alianza para el Campo). The aim is to establish its situation, determine its influence on the impact of the Yucatan 2002-2005 Fomento Agrícola Program (Programa de Fomento Agrícola), as well as to observe both its effectiveness and efficiency. It was found that policy evaluation of the Program is by objectives. The main economic and social results derived from its operation were limited capitalization (atomized support), technification of agriculture production units (technical improvement and VTC –citrus sadness virus- tolerant strains). There was insufficient support to producers and rural population, few incentives to reduce migration into cities or for the generation of temporary employment sources. Likewise, in regard to the evaluation process it was found as non objective since it does not follow up each case. Also the methodology is limited and it does not evaluate the Program’s own efficiency.
Keywords: Yucatan´s agricultural subsector, public policy evaluation, Fomento Agrícola Program.
|
|
Septiembre 01, 2008 |
|
|
Concerning pessimism coefficient |
Resumen
El inversor no sólo toma decisiones con base en estados financieros, sino que además toma en cuenta factores externos a la empresa, variables macroeconómicas, expectativas de la economía, entre otros, y refleja este sentir comprando y vendiendo activos. Esta reacción puede ser optimista o pesimista y puede provocar una desviación en la estrategia del inversionista. Este trabajo pretende ajustar las razones financieras mediante el coeficiente de pesimismo relativo (CPR) que toma en cuenta la relación riesgo-rendimiento. Asimismo, propone una metodología para el cálculo de un indicador relativo de este coeficiente en los inversionistas que participan en un sector del mercado de valores, tomando en cuenta el riesgo asumido por estas empresas en el periodo 2000-2004. Este indicador ajustó la valoración financiera mediante razones financieras para que converja con la valoración del mercado de valores (desempeño de la acción) con un 84% de efectividad (veces en que la valoración por razones financieras era igual al desempeño de la acción, entre el total de empresas analizadas). Además, este coeficiente resultó ser un indicador de la tendencia a corto plazo del mercado financiero en los años analizados.
Palabras clave: estudio de eventos, análisis fundamental, criterio de Hurwicz, distancia de Hamming.
Abstract
Relative pessimism coefficient
The investor makes decisions based not only on financial statements, but also taking into account external factors, macroeconomic variables and economy expectations among others. Then he acts upon these views by selling or buying assets. This reaction may be either an optimistic or a pessimistic one, and may cause a variance in the investor’s strategy. This works aims to adjust the financial ratios by means of the relative pessimism coefficient (RPC) which considers the risk-return ratio. It also proposes a methodology for the calculation of a relative indicator of this coefficient in investors who participate in a financial market sector, taking into account the risk assumed by these companies in the 2000-2004 period. This indicator adjusted the financial valuation through financial ratios so that it would converge with the financial markets valuation (stock performance) with an 84% effectiveness (times when the valuation through financial ratios equaled the stock performance, divided by total companies analyzed). In addition, this coefficient turned out to be a short-term tendency indicator of the financial market in the years analyzed.
Keywords: event studies, fundamental analysis, Hurwicz´s criterion, Hamming´s distance.
|
|
Septiembre 01, 2008 |
|
|
The corporate social responsibility. A study in forty companies in the city of Merida, Yucatan |
Resumen
Las empresas de hoy se están dando cuenta de que el éxito no depende sólo de la obtención de utilidades, sino que se requiere contribuir con todos los que participan en ellas para hacerlas más competitivas y enfrentar un mundo cada vez más globalizado. Para lograr esto deben emprender acciones de responsabilidad social empresarial (RSE); sin embargo, existe confusión sobre el concepto y algunas empresas que dicen ser socialmente responsables no lo son totalmente. Se estudiaron cuarenta empresas de Mérida, Yucatán, México. Su objetivo fue verificar qué entienden por RSE sus directivos, si creen que es necesaria para el éxito de sus empresas y si éstas son socialmente responsables. Además se determinó cuáles son sus acciones de RSE en caso de llevarlas a cabo. Los resultados muestran que para la mayoría de los participantes, RSE es mejorar la calidad de vida del personal y la contribución a la sociedad. Sin embargo, sus acciones se orientan principalmente hacia el trato e imagen ante el cliente, con el objetivo de vender más. Son pocos los que se refirieron al cuidado y preservación del medioambiente o al tema de la filantropía. En ninguna de las empresas se cumple el concepto completo, por lo que no pueden llamarse socialmente responsables en el sentido amplio y estricto de su significado.
Palabras clave: responsabilidad social empresarial (RSE), responsabilidad social corporativa, ética empresarial, empresa socialmente responsable, filantropía y acción social.
Abstract
Entrepreneurial Social Responsibility. A study focused in forty enterprises in Mérida, Yucatan
Today, businesses are realizing that success is not only a matter of accumulating profits but instead it also needs managers and stakeholders involved to help the firm become more competitive and face an increasingly globalized world. In order to achieve this it is necessary to perform actions of entrepreneurial social responsibility (ESR). However, there is not enough clarity about what ESR really is, and some firms that claim to be practicing it are not really doing so, or not fully. This study was applied in forty companies in Merida, Yucatan, Mexico, with the goal to verify what ESR means for their leaders. It was determined whether they think that ESR is necessary for a successful business, whether these firms are socially responsible, and which their ESR actions are, if any. Results show that for most participant ESR means improving life quality for employees and their contribution to society. However their actions are aimed at customer relationship and image, in order to increase sales. Only a few mentioned environmental care and preservation, or philanthropy. None of the enterprises under study fully matched the concept of ESR. Therefore they cannot be considered fully socially responsible.
Keywords: entrepreneurial social responsibility, corporate social responsibility, entrepreneurial ethics, socially responsible enterprise, philanthropy and social action.
|
|
Septiembre 01, 2008 |
|
|
The model of capital asset pricing applied to emerging financial markets. The case of Mexico 1997-2006 |
Resumen
Esta investigación tiene por objetivo determinar la validez, desde el punto de vista estadístico y financiero, de los supuestos básicos del modelo de valuación de activos de capital (CAPM, en inglés). También se evalúa su aplicación como modelo de formación de carteras de inversión en el mercado mexicano de valores. Los supuestos evaluados son los concernientes a la estandarización del marco que rodea la decisión, que son el criterio media-varianza, la eficiencia del mercado y las evaluaciones que realizan los inversionistas acerca de las distintas combinaciones de rendimiento esperado y riesgo de sus inversiones. Se concluye que, aunque el CAPM ha demostrado su eficiencia como herramienta de pronóstico en economías desarrolladas, aún no se comprueba su pertinencia en mercados emergentes. En México, por ejemplo, de acuerdo con esta investigación, existen otros factores de riesgo tales como inflación, inseguridad y clima político. Dadas las características de los mercados emergentes, el análisis con este modelo resulta inadecuado, pues distorsiona el funcionamiento del mercado de valores.
Palabras clave: mercado de valores, modelo de valuación de activos de capital (CAPM), riesgo, mercados emergentes, rendimiento.
Abstract
The capital assets valuation model applied to emerging fi nancial markets. The mexican case 1997-2006
The purpose of this paper was to determine the validity of the basic assumptions of the Capital Asset Pricing Model (CAPM), from a statistical and financial perspective. In addition the application to the Mexican Stock Market as a model to select investment portfolios was evaluated. The following assumptions were tested: the mean-variance criteria as a standardization of the decision making framework, market efficiency, and the assessment investors follow according to investments risk and return. It is concluded that, even though CAPM has proved to be efficient as a forecasting tool in strong economies, it still has to prove its fitness for emerging markets. According to this investigation, in Mexico other encountered risk factors are inflation, insecurity and political environment, among others. Given the properties of emerging markets, an analysis using the CAPM model turns out to be unfi t as it distorts the stock market operations.
Keywords: stock market, Capital Asset Pricing Model (CAPM), risk, emerging markets, return.
|
|
Septiembre 01, 2008 |
|
|
Network organizations critical design factors |
Resumen
En este trabajo se presentan los resultados de una investigación orientada a reconocer los factores críticos de éxito al diseño de cuatro redes productivas, operantes en el sector agrícola en Colombia: producción y comercialización de café, comercialización de banano, procesamiento de derivados lácteos y cultivo de flores. Las redes incluidas en el estudio se sometieron a observación durante el periodo de julio de 2001 a julio de 2004; los datos recolectados se procesaron usando la metodología llamada teoría fundamentada (o inductiva); asimismo, se utilizó la codificación axial para priorizar las características comunes a las estructuras observadas, sus variables de diseño organizativo y las interacciones entre unas y otras; finalmente, con las temáticas identificadas se construyó un modelo de factores críticos de diseño para redes productivas.
Palabras clave: redes, teoría de la organización, factores críticos de éxito, teoría fundamentada (o inductiva).
Abstract
Company Networks. Critical Design Factors
This paper presents the results of observing four (4) networks that do business in the agriculture sector in Colombia: Growers of coffee, bananas, flowers and producers of dairy products. The research was designed following the Grounded Theory method. Particularly, Axial Coding was applied to relate theoretical design variables to observed network behaviors with the purpose of identifying critical design factors for the organizations under study. A model relating the findings is included.
Keywords: Networks, Organizational Design, Critical Success Factors, Agriculture Sector, Grounded Theory.
|
|
Mayo 01, 2008 |
|
|
Assessing national and international environmental experts |
Resumen
El medioambiente es el patrimonio compartido de la humanidad; de su cuidado depende el futuro del mundo; parte de la sabiduría del hombre radica en su capacidad de aprender de lo bueno y lo malo que advierte en sus semejantes; de ahí que en varias ocasiones los especialistas recomienden aprender tanto de los éxitos como de los fracasos, teniendo nuestro país gran cantidad de situaciones que los ejemplifican. Considerado lo anterior, para este trabajo, entrevistamos a 16 destacados expertos, nacionales y extranjeros, en medioambiente y con amplio compromiso en valores ambientales y que se han desempeñado en importantes puestos en los sectores académico, público, privado y de organismos intermedios con el fi n de conocer sus opiniones sobre la situación del medioambiente en México y el mundo. Para llevar a cabo esto, se elaboró un cuestionario cuyas preguntas atienden al nivel de conocimiento evaluativo que marca la taxonomía de Bloom; de esta manera, se estructuraron 40 interrogantes, cuyos planteamientos están centrados en los recursos: aire, agua, suelo y energía. De la suma de opiniones, determinamos 135 precisiones; el resultado final puede constituir una aportación importante para países que se encuentran en vías de desarrollo y cuyos limitados recursos económicos deben optimizarse a favor del medioambiente.
Palabras clave: medioambiente, evaluación.
Abstract
National and International Evaluation about the Environment by Experts
The environment is the shared Patrimony of the Humanity; the care is essential for the future of the world; part of the wisdom of man is the capacity to learn of good and the bad thing that is a warning to his fellowman for this reason in several occasions the experts recommend to learn so much of the successes as of the failures, having our country great amount of situations that exemplify them. Considering this previously, I interviewed 16 personalities, nationals and foreigners, all of them outstanding by their knowledge, experience and ample commitment with environment values, in order to know their opinions on the situation of the environment in Mexico. A questionnaire was elaborated with questions that take care of the level of knowledge evaluation that marks the Taxonomy of Bloom, this way I structured 40 questions, which are centered on the following resources: air, water, ground and energy. The sum of opinions we determined 135 precisions and the final result can constitutes an important contribution for several Latin American countries that are developing and whose economic resources, being limited, must be optimized, in favor of the environment.
Keywords: environment, evaluation.
|
|
Mayo 01, 2008 |
|
|
Building a customer satisfaction index of supermarkets State of Mexico. An exploratory |
Resumen
La satisfacción del cliente es uno de los conceptos de mercadotecnia de interés tanto para académicos como para profesionales debido a que prácticamente todas las actividades de la empresa pueden ser evaluadas en términos de su contribución a la satisfacción del cliente. El desarrollo de índices de satisfacción requiere de una comprensión, interpretación y operacionalización cuidadosa del concepto para que resulte una medida útil para la empresa. La relevancia del tema motiva la realización de este trabajo cuyo objetivo es elaborar y apoyar empíricamente la validez de un índice de satisfacción para el cliente de supermercados mexiquenses. Una encuesta aplicada entre los clientes de una cadena de supermercados de cobertura regional aporta los datos necesarios para realizar un análisis factorial a través del cual se verifica la multidimensionalidad del concepto de satisfacción, identificándose siete dimensiones latentes al concepto, las cuales apoyan la validez convergente de la multiescala elaborada. Un análisis de regresión posterior, en el cual la lealtad intencional del cliente figura como variable dependiente, apoya la validez predictiva del índice y permite identificar aquellos componentes de satisfacción que tienen una influencia significante en la lealtad del cliente de supermercados.
Palabras clave: satisfacción del consumidor, lealtad, supermercados, validez, multidimensionalidad.
Abstract
Development of a satisfaction index for Mexican supermarkets customers. An exploratory research
Customer satisfaction is one on the concepts of interest to both practitioners and researchers because almost all activities of the organization can be evaluated in terms of their contribution to customer satisfaction. Then the development of satisfaction measures requires of a careful comprehension, interpretation and operationalization of the satisfaction concept so the resulting measures can really be useful to the organization. The need to provide suitable satisfaction measures is the main motivation for this work, whose main objective is to develop and provide empirical evidence for the validity of a satisfaction index for the customer of Mexican supermarkets. A survey among the customers of a supermarket chain with regional coverage supplies the required data to conduct a factor analysis that permits to verify the multidimensionality of the satisfaction concept and to identify seven underlying latent dimensions for the construct whose structure gives evidence of convergent validity. A posterior regression analysis with intentional loyalty as the dependent variable supports the predictive validity of the satisfaction index and allows the identification of those satisfaction’s components with a significant influence on the loyalty of the supermarket’s clients.
Keywords: customer satisfaction, loyalty, supermarkets, validity, multidimensionality.
|
|
Mayo 01, 2008 |
|
|
Strategic orientation and performance in a product development process Pottery in Santa Maria Atzompa, Oaxaca, Mexico |
Resumen
Este trabajo tiene como objetivo explicar cómo en un proceso de desarrollo de producto la orientación estratégica afecta el desempeño de 19 negocios de alfarería de Santa María Atzompa, Oaxaca. El proceso de desarrollo de productos duró quince meses, en el que se utilizaron procedimientos muy detallados para facilitar la integración de las bases del conocimiento adquirido mediante la capacitación. En este documento se pone a prueba un modelo de investigación donde se determina que el desempeño de los negocios de artesanía, medido por el monto de las ventas y de las utilidades, se ve afectado por el impacto de las variables antecedentes al desempeño. La orientación a la calidad y hacia la innovación son las variables con mayor efecto sobre el desempeño, mientras que la orientación al mercado y a los consumidores sólo afectan las utilidades de los negocios.
Palabras clave: orientación estratégica, desempeño, artesanía, capacitación.
Abstract
The Process of Product Development, its Strategic Orientation and Performance in Santa Maria Atzompa´s handcraft business
The aim of this paper is to show how during the process of product development a strategic orientation had an impact on the performance of nineteen handcraft firms located in Santa Maria Atzompa. The product development process lasted fifteen months and it consisted of following detailed procedures that facilitated the integration of acquired knowledge bases. This knowledge was gained through training activities. The paper tested a model that showed how the performance of the handcraft firms was affected by variables prior to performance. Performance was measured by means of sales and profits levels. The evidence found that quality and innovation orientation variables had the highest effect on performance while market and customer orientation only impacted on profits.
Keywords: strategic orientation, performance, handcraft, training.
|
|
Mayo 01, 2008 |
|
|
Some considerations on the use of fractal techniques in the analysis of Mexican stock stock market |
Resumen
En este trabajo se aportan pruebas de que los rendimientos de las acciones que cotizan en la Bolsa Mexicana de Valores, así como también su índice de precios, no cumplen con dos de los supuestos en los que se basa buena parte de la teoría de cartera moderna. Estos supuestos son que las series tienen distribución normal y que los rendimientos sucesivos son independientes. Se revisan, por un lado, los planteamientos de la teoría del paseo aleatorio y los de la hipótesis del mercado eficiente y, por otra parte, el supuesto de que la distribución de esos rendimientos es normal para mostrar que, en ambos casos, no se cumplen los supuestos con series del mercado bursátil mexicano. Después se ve que las series de tiempo de rendimientos tienen características fractales a las que se les puede aplicar una técnica conocida como “análisis de rangos redimensionados”, como una técnica adicional, fractal, para tratar de probar que sí hay dependencia entre rendimientos sucesivos de los títulos. Se señala la necesidad de aplicar modelos que prescindan de esos dos supuestos para lograr mejores descripciones de la realidad y mejores pronósticos.
Palabras clave: fractales, análisis de rangos redimensionados, bolsa de valores.
Abstract
Some Consideration about Using Fractal Techniques in the Mexican Stock Exchange Title
Proof is offered in this paper that the returns of the stocks negotiated in the Mexican Stock Exchange, and its own index, do not comply with two of the assumptions on which a good deal of the modern portfolio theory is based. These assumptions are that the series are normally distributed and that the successive returns are independent. The random walk theory and the efficient market hypothesis are reviewed, together with the normality of the stock market returns, to show that in both cases, the suppositions do not apply to price series of the Mexican stock market. Also, it is shown how the time series of stock returns have fractal characteristics to which a method known as “rescaled range analysis” can be applied, as a fractal and additional technique, in order to prove that, indeed, there is dependence among the successive stock returns. It is pointed out that it is necessary to apply models that do not include these suppositions so as to obtain better descriptions of reality and better price forecasts.
Keywords: fractals, rescaled range analysis, Mexican stock market.
|
|
Enero 01, 2008 |
|
|
| | |