Efecto de las estrategias competitivas y los recursos y capacidades orientados al mercado sobre el crecimiento de las organizaciones

Effect of competitive strategies and market oriented resources and capabilities on organizational growth

Resumen
Este estudio analiza las relaciones entre las fuerzas de mercado, las estrategias competitivas, los recursos y capacidades orientados al mercado, así como el desempeño organizacional. La investigación se realizó en Pyme del sector industrial del estado de Querétaro, con un muestreo de conveniencia no probabilístico; asimismo, se diseñó un modelo estructural para probar las relaciones entre las variables, las cuales se analizaron con el software AMOS. El tamaño de muestra alcanzado fue de 116 y la recopilación de información se hizo mediante entrevistas. Las fuerzas de mercado, la estrategia competitiva y la orientación a mercado fueron medidas con las escalas de Kohly y Javorsky (1990), Segev (1987) y Narver y Slater (1990). Los ítems para el desempeño organizacional y los recursos de tecnología e innovación fueron diseñados. Los hallazgos prueban que las fuerzas de mercado tienen un impacto grande en la estrategia competitiva, el cual no es significativo sobre los recursos y capacidades, y es negativo respecto al desempeño, medido por el crecimiento organizacional. El efecto de la estrategia competitiva ha sido significativo sobre los recursos y capacidades de orientación a mercado, tecnología e innovación y no significativo respecto al desempeño. Estos recursos y capacidades influyen de manera significativa en el desempeño organizacional. Los resultados de este estudio enfatizan la implementación de estrategias prospectoras y analizadoras, que crean recursos y capacidades que den valor, con beneficios económicos para las empresas, así como los de orientación a mercado, tecnología e innovación. Estos hallazgos son consistentes con los encontrados en otras investigaciones realizadas en otros países.

Palabras clave:estrategia, mercado, recursos, capacidades, desempeño


 
Abstract
Effect of competitive strategies and market oriented resources and capabilities on organizational growth
This study analyzes the relationships between market forces, competitive strategies, market orientation, innovation, technological resources and capabilities, and organizational performance. The study was made in small firms (SMEs) in the industrial sector in the State of Queretaro with a non-probabilistic convenience sampling. A structural model was designed to test the variable relationships, using Amos software. The sample size was 116 and interviews were applied to collect data. To measure market forces, competitive strategies and market orientation Kohli and Jaworsky (1990), Segev (1987) and Narver and Slater (1990) scales were used. The items to measure technological and innovation capabilities and organizational performance were designed. The results of the study show that market forces have a significant impact on the competitive strategy, a non-significant impact on resources and capabilities and a negative one on performance, this last one being measured by organizational growth. The effect of competitive strategy is significant on market orientation, technological and innovation resources and capabilities and non-significant on organizational performance. These resources and capabilities have a significant influence on organizational performance. The results of this research emphasize the implementation of prospecting and analyzing strategies that create resources and capabilities which give value such as market orientation, technology and innovation, with economical benefits for organizations.

Keywords:strategy, market, resources, capabilities, performance


Diciembre 18, 2012
El desempeño económico financiero y responsabilidad social corporativa Petrobrás versus Repsol

The economic and financial performance and corporate social responsibility: Petrobras versus Repsol

Resumen
Los cambios en el ambiente institucional, como resultado del proceso de integración de los mercados y las consecuentes alteraciones en el comportamiento de los stakeholders, son uno de los más importantes vectores de cambios en las conductas de las empresas. En ese contexto, además de sus rentabilidades, esas empresas se preocupan por sus actitudes en los factores sociales y ambientales. Así, la responsabilidad social corporativa (RSC) es vista como una estrategia más para mantener o aumentar su rentabilidad y potenciar el desarrollo empresarial. La finalidad principal de este estudio es la verificación de la relación existente entre la responsabilidad social y el desempeño económico-financiero de dos empresas dedicadas al negocio del petróleo, gas y biocombustibles. La investigación se basa en una comparación de las prácticas socioambientales desarrolladas por Petrobrás, S.A. (Brasil) y Repsol, S.A. (España). Con objetivo de comprobar la relación entre el desempeño socioambiental y el económicofinanciero se ha llevado a cabo un análisis de regresión lineal.

Palabras clave:responsabilidad social corporativa, desempeño económico, desempeño financiero, expectativas de los stakeholder


 
Abstract
The economic and financial performance and corporate social responsibility: Petrobras versus Repsol
Alterations in the institutional environment, as a result of the markets integration process and the consequent alterations in stakeholders’ conduct are one of the important vectors of changes in companies’ behavior. In that context, in addition to their yields those companies happen to worry about their attitudes in relation to social and environmental factors. Thus, the corporate social responsibility (CSR) is seen as one more strategy to maintain or increase their income and to harness the enterprise development. The main purpose of this study is the verification of the existing relation between Social Responsibility and the economic and financial performance of two companies in the business of Petroleum, Gas and Bio-combustibles. The investigation was based on a comparison of social-environmental practices developed by Petrobras S/A (Brazil) and Repsol S/A (Spain). For the purpose of verification of the relation between social- environmental performance and the economic-financial one, a linear regression analysis was carried out.

Keywords:corporative social responsibility, economic performance, financial performance, stakeholder’s expectations


Diciembre 18, 2012
Aplicación de bicorrelación cruzada al rendimiento diario del precio del café

Implementation of cross bicorrelation for coffee price daily returns

Resumen
En este trabajo se utiliza la metodología de bicorrelación cruzada, la cual permite capturar periodos de trascendencia no lineal por medio de funciones ventana y momentos de tercer orden. Esto se aplicó al retorno de cuatro series de commodities del café (arábica colombiano, suave, brasileño y otras) que cotiza en el mercado de Nueva York durante el periodo del 20 de junio de 1997 al 27 de octubre de 2010. Los resultados muestran que existe una bicorrelación entre las cuatro series, donde el líder es el café tipo brasileño y hay una menor bicorrelación en los otros, lo que complica las decisiones de los inversionistas en este tipo de series.

Palabras clave:bicorrelación cruzada, commodities, rendimiento del precio del café.


 
Abstract
Implementation of cross bicorrelation for coffee price daily returns
This paper uses the cross bicorrelation methodology, which can capture nonlinear trascendence periods through window functions and third-order moments. It applies to the return of four sets of commodities of coffee traded on the New York market (Arabica Colombian, mild Arabica, Arabica Brazilian and Other Arabicas), during the 20/06/1997 - 27/10/2010 period. The results conclude that there is a cross bicorrelation among the four series, with Brazilian type coffee being the leader and a lower bicorrelation with other Arabicas. This complicates decisions for investors in such series.

Keywords:cross bicorrelation, commodities, coffee price return


Diciembre 18, 2012
Evaluación de la conversión a café orgánico usando la metodología de opciones reales

Evaluation of the conversion to organic coffee using the real options methodology

Resumen
A partir de la desregulación del mercado de café en 1989, las crisis de precios dan muestra de la incertidumbre y el riesgo alrededor de los ingresos de los productores de café, en especial para los pequeños productores mexicanos quienes han tomado acciones como convertir sus cultivos tradicionales hacia el sistema de producción orgánico, el cual además de la importancia ecológica les permite mayores ingresos que en el café convencional. En este trabajo se presenta como una opción real compuesta la transición en la conversión de un sistema a otro incluida la factibilidad de abandonar esa decisión estratégica.

Palabras clave:café orgánico, opciones reales, proyecto de inversión, México.


 
Abstract
Evaluation of the conversion to organic coffee using the real options methodology
Since the deregulation of the coffee market in 1989, price crises are proof of the uncertainty and risk around coffee growers’ income, particularly for small producers who, in the case of Mexico, have taken action such as the conversion of their traditional crops into the organic production system which, besides the ecological priority, allows them to get a higher income than from conventional coffee. In this document we model as real investment options (RIO) the possibility of conversion from one system into the other one also including the feasibility of abandoning this strategic decision.

Keywords:organic coffee, real options, investment project, México


Diciembre 18, 2012
Three discount methods for valuing projects and the required return on equity

Tres métodos de descuento para valuar proyectos y la tasa requerida de rendimiento para el capital accionario

Abstract
In this paper we discuss the required return on equity for a simple project with a finite life. To determine a project’s cost of equity, it is quite common to use Modigliani and Miller’s Proposition II (1963). However, if the assumptions of MM do not hold, Proposition II will lead to wrong required returns and project values. This paper gives an example of how the cost of equity should be determined in order to obtain correct valuations. The methods we apply are the Adjusted Present Value method, the Cash Flow to Equity method and the WACC method.

Keywords:Proposition II, net present value, APV, CFE, WACC.


 
Resumen
Tres métodos de descuento para valuar proyectos y la tasa requerida de rendimiento para el capital accionario
En este artículo analizamos el rendimiento requerido para el capital accionario en un proyecto simple con vida finita. Es muy común el uso de la Proposición II de Modigliani y Miller (1963) para determinar el costo del capital accionario de un proyecto. No obstante, si los supuestos de MM no se mantienen, la Proposición II llevará a rendimientos requeridos y valores del proyecto erróneos. Este trabajo brinda un ejemplo de cómo el costo del capital accionario puede determinarse de forma que se obtengan valuaciones correctas. Los métodos que aplicamos son el del Valor Presente Ajustado, el del Flujo de Efectivo a Capital y el método del CPPC.

Palabras clave: proposición II, valor presente neto, APV, CFE, CPPC


Diciembre 18, 2012
Anomalías en la autocorrelación de rendimientos y la importancia de los periodos de no transacción en mercados latinoamericanos

Return autocorrelation anomalies and the importance of non-trading periods in the Latin Americans stocks markets

Resumen
Este artículo pretende determinar la existencia de autocorrelación de rendimientos en los principales mercados latinoamericanos y su relación con el efecto día de semana en ellos. Asimismo, se busca dimensionar la importancia de los periodos de no transacción y su incidencia en la rentabilidad de los mercados accionarios. Se puede concluir que existe autocorrelación en la mayoría de los mercados accionarios analizados, tanto en moneda local como en moneda global, junto al fenómeno de día de semana; además, se evidencia correlación entre las rentabilidades del periodo de transacción y la rentabilidad del periodo de no transacción.

Palabras clave:autocorrelación de rendimientos, mercados emergentes, periodos de no transacción


 
Abstract
Return autocorrelation anomalies and the importance of non-trading periods in the Latin Americans stocks markets
This paper aims to determine the evidence of returns autocorrelation for the main Latin American stock markets, and the influence of the day of the week effect on this phenomenon. Also, we analyze the importance of non-trading periods and their incidence on stock markets returns. We determine a high autocorrelation in most of the stock markets analyzed, both in local and global currency and the day-of-the-week effect on only some of the stock markets. Evidence of correlation between trading periods returns and those of non-trading periods is also found.

Keywords:return autocorrelation, emerging markets, non-trading periods


Diciembre 18, 2012
Tratamiento contable de las transacciones separadas en las combinaciones de negocios Proceso armonizador de la normativa contable internacional (IFRS) y americana (FAS)

Accounting for separate transactions in a business combination. Process of harmonization of International Accounting Standards and American Accounting Standards

Resumen
Los cambios introducidos en la FAS 141(R) (2007) americana y en la IFRS 3 (R) (2008), con el fin de armonizar los aspectos contables de las operaciones referentes a la combinación de negocios, han puesto de manifiesto la existencia de determinadas transacciones que no forman parte de la propia combinación y a las que se denomina transacciones separadas, cuya delimitación de la combinación de negocios queda dispersa en ambas normas, por lo que en ocasiones resulta poco clarificador. Así, este trabajo pretende facilitar al lector la comprensión de su tratamiento contable abordando la problemática de identificar las transacciones que se producen, y las que no, como consecuencia de la combinación de negocios, el tratamiento contable de esta disyuntiva y su efecto sobre el reconocimiento y valoración del fondo de comercio (cuenta de crédito mercantil).

Palabras clave:combinaciones de negocio, transacciones separadas, FAS 141(R), IFRS 3 (R).


 
Abstract
Accounting for separate transactions in a business combination. Process of harmonization of International Accounting Standards and American Accounting Standards
Amendments made to 2007 Financial Accounting Standards ¾FAS 141 (R)¾ and 2008 International Financial Reporting Standards ¾IFRS 3 (R)¾ in order to harmonize the accounting aspects of operations concerning a business combination, have shown the existence of certain transactions that are not part of the combination itself, which are called "separate transactions". The definition and delimitation of business combinations "separate transactions" is dispersed in both standards, at times with a little clarifying result. Therefore, this paper aims to facilitate the reader’s understanding of their accounting treatment to address the problem of identifying those transactions that occur, or not, as a result of a business combination, the accounting treatment for this dilemma and its effect on the recognition and valuation of goodwill.

Keywords:business combination, separate transactions, FAS 141(R), IFRS 3 (R).


Diciembre 18, 2012
Información sobre I+D y valoración de empresas

El caso del sector automotriz en Estados Unidos de Norteamérica y Reino Unido

Resumen
Los Principios de Contabilidad Generalmente Aceptados en EE.UU. requieren del tratamiento como gasto de las inversiones de I+D. Sin embargo, las Normas Internacionales de Información Financiera permiten su capitalización siempre y cuando se cumplan ciertos criterios (IAS 38). En la actualidad, la Junta de Normas Internacionales de Contabilidad (IASB) y el Consejo de Normas de Contabilidad Financiera (FASB) están de acuerdo en unificar esfuerzos para reducir o eliminar las diferencias entre el IFRS y los Principios de Contabilidad Generalmente Aceptados en EE.UU. Los comités del IASB y FASB continúan trabajando sobre las inversiones en I+D; por ello es que en este trabajo se contrastó la relevancia y fiabilidad de la información sobre I+D con objeto de poder estimar el valor de mercado de las empresas que cotizan en los mercados de capitales. El método se centró en el empleo en diferentes variaciones del modelo de Ohlson (1995). La muestra estuvo formada por empresas que cotizan en Estados Unidos y en el Reino Unido y que pertenecen al sector del automóvil; el horizonte temporal analizado comprende diez años (1995-2004). Se encontró que los inversores consideran la inversión en I+D con un lapso temporal mayor a un ejercicio económico como un activo; sin embargo, la inversión en I+D corriente es considerada como un gasto del ejercicio sin aportar valor añadido a las compañías; consecuencia de esto, la normativa internacional debería seguir lo regulado por el IASB.

Palabras claves: gastos en I+D, normas internacionales de contabilidad, modelo de Ohlson, valor de mercado.


 
Abstract
Information about R&D and companies valuation. The case of the automotive industry in the United States of America and United Kingdom
U.S. GAAP require the full expensing of R&D expenditures. However, International Financial Reporting Standards (IFRS) require capitalization of R&D cost if it meets certain criteria (IAS 38). At the moment, the International Accounting Standards Board (IASB) and Financial Accounting Standards Board (FASB) agreed to undertake efforts to reduce or eliminate certain narrow differences between IFRS and U.S. GAAP. In regard to R&D expenditures, the IASB and FASB staff research will continue. This paper aims at examining the relevance and reliability of information about R&D expenditures, trying to estimate the company value in the Stock Market. Our method consists of different specifications of a valuation model, that is, the Ohlson Model (1995). The sample is composed of U.S. and U.K. listed automotive firms over a 10-year period (1995-2004). Our findings indicate that investors consider that current R&D is an expense and that lagged R&D is an asset. Accordingly, the international regulation should follow IASB standards.

Keywords: R&D, International Accounting Standards, Ohlson Model, Market Value.


Septiembre 20, 2012
Análisis sobre la reputación de marca, las emociones y la confianza como formadoras de la satisfacción del turista

Analysis of brand reputation, emotions, and trust as stimuli for tourist satisfaction

Resumen
Este trabajo propone un modelo causal de múltiples relaciones entre la reputación de marca de un destino turístico y los efectos de las emociones como estímulos de respuestas del turista durante su visita; asimismo, se desea saber cómo estas variables establecen su confianza para conseguir su satisfacción. El estudio se contrastó empíricamente para el caso del destino turístico ecoarqueológico mundo maya-México; por ello, se desarrolló un marco teórico multidisciplinar con aportaciones de la teoría de señales, la teoría de emociones en marketing y el marketing de relaciones; este modelo desarrollado y propuesto se centró en dos enfoques: el cognitivo-afectivo de la satisfacción y el de factores afectivos procedente de la psicología ambiental. Los resultados que se obtuvieron corroboran la mayoría de nuestras hipótesis y arrojan resultados importantes en el ámbito académico y profesional. Así, la reputación del destino, las emociones y la confianza del consumidor resultan determinantes sobre la satisfacción del turista durante su visita a un destino turístico.

Palabras clave: reputación, confianza, emociones, satisfacción, destino turístico.


 
Abstract
Analysis of brand reputation, emotions, and trust as stimuli for tourist satisfaction
This paper proposes a causal model of multiple relationships between the brand reputation of a tourist destination and the effects of emotions as stimuli for tourist responses while visiting; it also aims at finding out how these variables provide trust to ensure their satisfaction. The study has been empirically compared for the case of an eco-archaeological tourism destination, Mayan World-Mexico. To this purpose, we develop a multidisciplinary framework with inputs from the signal theory, the theory of emotions in marketing and relationship marketing. Additionally, the developed and proposed model conceives two approaches: the satisfaction cognitive-affective approach and the affective factors approach from environmental psychology. The obtained results confirm most of our hypotheses and show interesting results in the academic and professional fields. Thus, the reputation of destination, consumer emotions and trust are critical for tourists’ satisfaction during their visit to a tourist destination.

Keywords: reputation, trust, emotions, satisfaction, tourist destination.


Septiembre 20, 2012
Aerolíneas de bajo costo en México Competencia modal, intermodal e intramodal

Low cost airlines in Mexico. Modal, intermodal and intramodal competition

Resumen
Mediante diversos métodos se estimó el impacto que tuvo la entrada de aerolíneas de bajo costo (ABC) al mercado de transporte de pasajeros en México; para ello se distingue una tipología de la competencia en modal, intramodal e intermodal. Se encontró que para todos los tipos de competencia el ingreso de las ABC resultó provechoso para los usuarios de este tipo de servicios.

Palabras clave: economía del transporte, competencia, transporte de pasajeros


 
Abstract
Low cost airlines in Mexico. Modal, intermodal and intramodal competition
By means of diverse methods this paper estimates the entry impacts of Low Cost Airlines (ABC) on passenger transport in Mexico, making a distinction between a typology of modal, intermodal and intramodal competition. Results show that, for every kind of competition, ABC’s entry was useful for users of such services.

Keywords: transport economics, competition, passenger transport.


Septiembre 20, 2012
Factores determinantes del nivel de compromiso medioambiental

Determinants of voluntary environmental commitment acquired by European listed hotels

Resumen
Ante las importantes presiones que la actividad hotelera ejerce sobre el medioambiente, la ausencia de regulación de las actuaciones responsables y la escasez de investigaciones al respecto aparece la imperiosa necesidad de aportar luz en este sentido. Por ello, en este trabajo se analiza el compromiso medioambiental corporativo de los hoteles cotizados europeos; se utiliza como metodología el análisis de contenidos y se detectan los factores determinantes de las actuaciones responsables con el medioambiente con el propósito de contribuir a la construcción de un marco de referencia objetivo de medida de los avances en sostenibilidad de la actividad turística. Además, se contribuye al “argumento comercial” analizando la relación existente entre la rentabilidad empresarial y el desempeño medioambiental. Los resultados muestran que la mayoría de los hoteles analizados carece de política de protección medioambiental; asimismo, el tamaño, la normativa contable adoptada y la pertenencia a grupos son factores determinantes de la adopción de una postura más o menos responsable. Por otro lado, la rentabilidad empresarial resulta ser una de las ventajas de la integración de las cuestiones medioambientales en la estrategia corporativa de las empresas.

Palabras clave: compromiso medioambiental, factores determinantes, sector hotelero.


 
Abstract
Determinants of voluntary environmental commitment acquired by European listed hotels
Due to the significant pressures that hotels exert on the environment and the lack of regulation and research about it, it is necessary to provide solutions for this matter as soon as possible. That is the reason why this paper analyzes corporate environmental commitment of European listed hotels, with the use of a content analysis methodology and by identifying the determinants of environmentally responsible actions. The purpose is to contribute to building a framework to measure the advances in sustainable tourism. Furthermore, it contributes to the “commercial argument” by means of the study of the relationship between return on investment and environmental performance. The results show that most of the hotels analyzed do not have an environmental protection policy and that the size, accounting practice and type of financial information disclosure (consolidated or unconsolidated data), influence that commitment. In addition, a higher return on investment is one of the advantages of voluntary environmental commitment.

Keywords: environmental commitment, determinants, hotel industry.


Septiembre 20, 2012
El éxito del mantenimiento productivo total y su relación con los factores administrativos

Administrative factors related to the success of total productive maintenance

Resumen
El mantenimiento productivo total es una herramienta ampliamente usada en las áreas productivas, la cual está encaminada a incrementar la disponibilidad de la maquinaria y equipo de producción, así como los beneficios económicos de las empresas. Sin embargo, no se conocen los factores administrativos que aseguren su éxito de implantación. En este artículo se presentan los resultados de una encuesta —que fue aplicada a 203 gerentes y supervisores de mantenimiento de empresas localizadas en Ciudad Juárez— que constó de veinte actividades y tres beneficios, y que debía ser respondida en una escala Likert. El cuestionario se validó mediante el índice alfa de Cronbach y se aplicó un análisis factorial exploratorio mediante el método de componentes principales y se determinó que solamente tres factores podían explicar el 66.06% de la varianza total, mientras que la relación entre los factores, las actividades y beneficios se obtuvieron mediante modelos de ecuaciones estructurales.

Palabras clave: TPM, factores clave del éxito, análisis factorial, modelo de ecuaciones estructurales.


 
Abstract
Administrative factors related to the success of total productive maintenance
Total Productive Maintenance is a tool widely used in the production areas. It is aimed at increasing the availability of machinery and production equipment, as well as businesses economic benefits. However, the administrative factors that ensure its successful implementation are not known. This article presents the results of a survey with twenty activities and three benefits. This survey was applied to 203 managers and maintenance supervisors from companies located in Ciudad Juarez, and was to be answered on a Likert scale. The survey was validated by the use of Cronbach's alpha index and an exploratory principal components method factorial analysis was applied. We found that only 3 factors can explain 66.06% of the total variance, while the relationship between the factors, activities and benefits was obtained with the use of structural equation models.

Keywords: TPM, critical success factors, factor analysis, structural equation models.


Septiembre 20, 2012
Evaluación clínica de proyectos de inversión y su participación en las ganancias empresariales de los trabajadores

Application of investments clinical evaluation to workers’ profit sharing

Resumen
Las evaluaciones clínicas de proyectos de inversión constituyen una forma distinta y novedosa para analizar proyectos que complementa —mas no sustituye— la forma tradicional de evaluación basada en el cálculo de indicadores de riesgo; su aplicación evidencia comportamientos sistémicos que permiten identificar funcionalidades que normalmente no se observan en indicadores sintéticos de eficiencia. Dicha aplicación se ejemplifica en los casos actuales y controvertidos de participación en las ganancias; de lo anterior se derivan recomendaciones clínicas para su utilización en proyectos de inversión.

Palabras clave: proyectos, inversión, clínica, ganancias


 
Abstract
Application of investments clinical evaluation to workers’ profit sharing
Clinical evaluation of investment projects is a different and innovative way for analysis of projects which complements, but does not replace the traditional form of assessment based on the calculation of risk indicators. Its implementation shows evidence of systemic behaviors which permit identification of features which are not normally seen in synthetic efficiency indicators. Implementation in current and controversial cases of profit-sharing is exemplified and from this we derive clinical recommendations for their use in investment projects.

Keywords: projects, investment, clinic, profits.


Septiembre 20, 2012
Modelo de medición de variables de activos especializados en redes de producción

Measurement model for asset specificity and performance variables in supplier networks

Resumen
El propósito fundamental de este trabajo es medir la relación entre la especialización de los activos específicos con el desempeño en redes de producción; para ello se eligió la empresa automotriz Chrysler-Toluca y su red de proveedores como objeto de estudio. En esta medición se utilizaron siete variables (ubicación, activos físicos, activos humanos específicos, calidad, rapidez, costo de inventario y rentabilidad) derivadas de un soporte teórico (Williamson, 1985) y empírico (Dyer y Ouchi, 1993, entre otros), que fueron la base para la elaboración del cuestionario aplicado a 40 proveedores de autopartes de la cadena productiva para analizar la correlación de importancia que le dan estas empresas a esta integración. Los resultados de los cuestionarios se procesaron mediante el paquete estadístico SPSS; el estudio fue de corte transversal y no experimental para lo cual se utilizaron métodos complementarios como el panel de expertos dirigido a proveedores, así como la evolución de la empresa en una situación ya existente que garantizó la confiabilidad de la información.

Palabras clave: empresas ensambladoras, redes de proveedores, ventajas competitivas, especialización interempresarial.


 
Abstract
Measurement model for asset specificity and performance variables in supplier networks
The objective of this research is to propose a measurement model of specific assets variables in the integration of Chrysler TAP (Toluca Assembly Plant) and its supplier networks case study. The central hypothesis to consider in this research is: “The Competitive Advantage of Chrysler Toluca enterprise” and “The specialization degree of their specific assets”: Physical, human, location and performance in the production networks and their suppliers. The variables selection was founded on a theoretical support (Williamson, 1985) and an empirical support (Dyer and Ouchi, 1993), and others. This support served for the elaboration of a survey applied in the empirical research to a sample of 40 supplier companies of Chrysler´s production network.

Keywords: autoindustry, supplier, networks, assets specificity, competitive advantage.


Septiembre 20, 2012
Estrategias de diversificación y concentración empleadas por las sociedades anónimas en Chile

Concentration and diversification strategies followed by the companies in Chile

Resumen
Uno de los temas de investigación más interesantes en estrategia es el estudio de cómo las empresas enfrentan su crecimiento de mercado corporativo, ya sea mediante una estrategia de diversificación o de concentración. Sobre este tema hay una amplia variedad de publicaciones, en las cuales algunos autores establecen la preeminencia de la diversificación por sobre la concentración, aunque existen otros que llegan a la conclusión inversa. Esta diversidad de resultados, que se ha obtenido en el estudio de las estrategias de mercado, propicia que se siga investigando el tema; por ello, el objetivo central de este artículo es exponer los resultados obtenidos en la investigación de las estrategias de crecimiento de mercado corporativo —diversificada o concentrada— más utilizadas por las sociedades anónimas chilenas en la actualidad. Los principales resultados obtenidos, a partir de una muestra aleatoria de empresas, es que la estrategia más utilizada por las sociedades anónimas en Chile es la estrategia de concentración con negocios especializados por encima de la diversificación.

Palabras clave: concentración, diversificación, estrategia corporativa, estrategia de mercado, estrategia de crecimiento.


 
Abstract
Concentration and diversification strategies followed by the companies in Chile
One of the most striking issues in strategy research is to study the way in which companies face the growing corporate market, either through a diversification strategy or a concentration one. There is a wide variety of publications on this particular issue, where some authors establish the preeminence of diversification over concentration, though some other authors come to the opposite conclusion. This diversity of results from the study of market strategies is a strong reason to continue research on the subject. For such reason, the central objective of this paper is to present the results obtained in the investigation of the corporate market growth strategies-either diversified or concentrated-most heavily used by Chilean corporations today. The main results obtained from a random sample of companies, is that the most used strategy by Chilean corporations is the concentration strategy with specialized business, over the diversification one.

Keywords: concentration, diversification, corporate strategy, market strategy, growth strategy.


Septiembre 20, 2012
 
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